”Homofobiska personer i maktpositioner” – öppet brev till Bruno

”Det är en ojämlik debatt du har startat med dina uttalanden. Det gör ont i oss och i alla de som väljer att inte skriva under denna text med sina namn, vissa för att de är oroliga för diskriminering – från homofobiska personer i maktpositioner”, skriver företrädare för föreningen EKHO Sydöst – kristna HBTQ-personer i Småland, Blekinge och på Öland i ett öppet brev till Bruno Edgarsson (c), ordförande för fullmäktige i Växjö stift.

Vi är några stycken som tillhör föreningen EKHO Sydöst – kristna HBTQ-personer i Småland, Blekinge och på Öland. Vi har något att berätta för dig och vi hoppas att du vill läsa. Vi bor i ditt samhälle, vi växte upp i mer eller mindre trygga familjer med goda förebilder i vår närhet och längs med våra livsvägar fann vi en tro på Jesus Kristus.

Vi blev aktiva i olika kristna församlingar, däribland svenskkyrkliga församlingar i Växjö stift, det stift du under många år innehaft ordförandepost i. Några av oss blev kallade och vigdes till tjänst däri. Liksom alla människor har också vi gått igenom identitetskriser och grubblat över de djupa livsfrågorna. Det har hänt att vi har blivit kära, vissa av oss är det just nu. Vissa är gifta.

Det är oss du pratar om, de homosexuella och bisexuella personerna, som du säger har valt att vara de vi är. I vår grupp finns också transpersoner och queerpersoner, som också inkluderas i den kamp du ställer dig emot: ”Jag är definitivt motståndare till Pride”.
1970 uppstod Pride i USA ur Stonewallupproren. Det var en demonstration för att hbtq-personer inte skulle trakasseras av polis utan ha samma rättigheter som heterosexuella cis-personer. Kanske är detta ny information för dig. Om så är fallet, finns det många av oss som kan berätta mer för dig och vittna om hur livet kan vara när vi blir utsatta för brott mot de mänskliga rättigheterna.

För oss, som skriver detta till dig, är kyrkan en av de mest livsviktiga platserna. Vår tro på Jesus Kristus är en del av vår identitet, precis som vår homo-, bisexualitet eller trans-, queeridentitet är. Utifrån hur vi förstår dig menar du att vi inte är välkomna i Svenska kyrkan, eftersom vi inte väljer att förneka oss själva, eftersom vi anser att vi är skapade till Guds avbild – precis som du.

Du är den du är. Du innehar en maktposition och har betrotts med en framträdande position. Du har åsikter om oss, som människor. Det går inte att skilja homosexualitet från den homosexuella människan. Det är däremot möjligt att skilja en homofobisk åsikt från den du är. Det är en ojämlik debatt du har startat med dina uttalanden. Det gör ont i oss och i alla de som väljer att inte skriva under denna text med sina namn, vissa för att de är oroliga för diskriminering – från homofobiska personer i maktpositioner.

Vi välkomnar dig, Bruno. Vi vill ha med dig i kampen för alla människors lika värde! I kampen för trygga rum i kyrkan där alla får plats med allt vad de är – inklusive sin sexualitet och könsidentitet! Vi hoppas att du vill fortsätta lyssna på oss, det vi har att berätta; om våra relationer till Jesus, Han som upprättar och befriar. Vi hoppas få dela med oss av kunskap, så att du inte behöver vara rädd för oss längre.

Vi kommer gärna och träffar dig i Bolmsö under sommaren!
Hälsar
EKHO Sydöst, kristna hbtq-personer i Småland, Blekinge och på Öland samt stödmedlemmar
Genom
Magdalena Erixon, prästkandidat Växjö stift.
Martin Rosén, diakon i Växjö och ordförande EKHO Sydöst.
Maria Hall, komminister på Öland.
Nils-Åke Andrea Bjerhag, EKHO Sydösts styrelse.
Sofia Nylander, artist & fd. ungdomspedagog i Kalmar.
Amanda Lönneborg, ordförande Svenska Kyrkans Unga i Växjö stift.
Anna Hansson, komminister i Växjö.
Emil Qvarnström, ideell i Jönköping.
Annesophie Färdigh, komminister i Alvesta.
Katarina Hedqvist, stiftsadjunkt.
Lina Mayïm. församlingsassistent i Gislaved.
Rose-Marie Emilsson, diakon i Uppvidinge.
Johanna Juhlin, komminister i Karlskrona.
m.fl. som valt att vara anonyma.

Av: Redaktionen, vxo@vaxjonyheter.se Gilla oss på Facebook